När du handlar hos oss

Köpvillkor

Detta gäller alltid

  • När du har lagt varorna i din korg och kommit till betalningssidan så är sista steget att du avslutar ditt köp genom att klicka på "Slutför köp". Därmed accepterar du ditt betalningsansvar och godkänner våra köpvillkor nedan.
  • Våra produkter är garanterat rättvist producerade. Producenterna och oftast även leverantörerna tillämpar kriterierna för rättvis handel, och/eller så är själva produkten Fairtrade-märkt. 
  • Oftast är produkterna även ekologiska och/eller framställda på ett miljövänligt sätt.
  • Fri frakt vid köp över 500 kr gäller för privatpersoner. 
  • Av miljöhänsyn använder vi återvunnet emballage där detta är möjligt.
  • När du lägger en order anger du ditt riktiga namn och din e-postadress. Du ska ha fyllt 18 år.

Priser

Angivna priser är inklusive moms. 

Betalsätt

För privatkunder använder vi Klarna. Du väljer betalningssätt i kassan. 
Företag och offentliga institutioner faktureras med företagsfaktura direkt från Klotet Lund. Vi tar inte ut någon fakturaavgift. Betalas fakturan inte enligt förfallodatum tillkommer en dröjsmålsränta med gällande referensränta +8%-enheter.

Frakt & leverans

Privatperson
Varorna skickar vi med DHL eller Post Nord till närmaste utlämningsställe inom 5-7 arbetsdagar. Du får ett meddelande med sms eller e-post när du kan hämta dina varor. Fraktkostnaden är för närvarande 59 kr för beställning upp till 500 kr och fri frakt vid köp över 500 kr. Vi levererar endast inom Sverige.

Hemleverans till privatpersoner görs inom Lunds stad efter överenskommen dag- eller kvällstid. Kostnader är för närvarande 19 kr. Fri frakt gäller inte.

Om du har möjlighet, är du välkommen till vår butik Klotet i Lund för att hämta dina varor. Först beställer och betalar du varorna här i webbutiken.
Adress: Stora Tomegatan 48, Lund.
Se butikens öppettider!

Företag
Varorna skickas med DLH till den angivna företagsadressen. Fraktkostnaden är alltid 89 kr.

Öppet köp / Ångerrätt

Som kund har du ångerrätt på oanvända varor i oförändrat skick. Ångerrätten omfattar inte livsmedel eller varor som av hälso- eller hygienskäl är förseglade.
Ångerrätten gäller i 14 dagar från dagen efter att du tagit emot varan. Inom denna tid ska du skicka ditt ångermeddelande till e-postadressen
butik@klotetlund.se
Varan ska sedan återsändas inom 14 dagar från det att du har skickat oss ditt ångermeddelande. Du själv betalar returkostnaden. Det är viktigt att du paketerar returen väl och bifogar följesedel eller annan information där ordernummer och kunduppgifter framgår. Om varan hanteras ovarsamt kan vi kräva ersättning för dess värdeminskning. Om varan skadas eller kommer bort på grund av kundens vårdslöshet förloras ångerrätten. 

Returadress:
Världsbutiken Klotet 

St Tomegatan 48 
223 51 Lund

E-post:
butik@klotetlund.se

Betalning i samband med retur eller för ej hämtade varor i butiken

Har du valt att betala med faktura hos Klarna är det viktigt att du flyttar fram fakturans förfallodatum. Det gör du enkelt på Klarna AB https://www.klarna.com/se/. När vi har mottagit returen eller när avhämtningstiden från butiken har gått ut krediteras beloppet för den/de varor du har returnerat och Klarna skickar dig en uppdaterad faktura via E-post.
Är ordern betald kontaktar Klarna dig för återbetalning.
Handlar du som företag och har skickat en retur ska du betala in din faktura som vanligt. När vi har mottagit returen kommer vi att skicka en kreditfaktura.

Ej uthämtade varor

För ej uthämtade leveranser debiterar vi dig för våra kostnader för frakt, returfrakt, administration och hantering, för närvarande 150 kr. Outlösta leveranser omfattas inte av ångerrätten.
Varor som du valt att hämta i butiken ska hämtas senast 14 dagar efter köpet. För varor som inte hämtas i tid i butiken tillämpar vi ångerrätt.

Reklamation: defekt eller fel vara

Om du får en vara som är skadad eller felaktig ber vi dig kontakta oss snarast på butik@klotetlund.se och INNAN du skickar tillbaka varan. Klotet står för returkostnaden men vi bestämmer tillsammans det bästa retursättet. Varan ska inte skickas retur som postförskott. Efter mottagen och godkänd retur gör vi inom 30 dagar en återbetalning.

Reservation

Vår webbutik uppdateras regelbundet men ibland kan det hända att vi inte har den vara du beställt i lager. Vid dessa tillfällen kontaktar vi dig snarast.
Vi förbehåller oss rätten att annullera beställningar där varan är uppenbart felaktigt prissatt eller där det visar sig att produktbeskrivningen innehåller felaktiga uppgifter. 

Användarvillkor

När du gör din beställning uppger du dina personuppgifter. I samband med registrering och beställning godkänner du att Världsbutiken Klotet i Lund lagrar och använder dina uppgifter för att fullgöra avtalet gentemot dig. Se vidare under Integritetspolicy.

Cookies

När du besöker den här webbplatsen sparas cookies på din dator. Dessa cookies används för att hålla reda på din inloggning och din kundkorg när du handlar. Om du inte accepterar cookies kan du inte handla, eftersom kundkorgen kräver cookies för att fungera. Du kan däremot titta runt i butiken.